zaterdag 17 november 2018

Rikie van Leeuwen – Mariabeeldjes

Terugblik tentoonstelling “Ode aan de verzamelaar!”
Rikie komt uit een arbeidersgezin van 22 kinderen (van twee moeders). Een katholiek gezin uit Lisserbroek. In haar jeugd gingen ze allemaal voor het naar school gaan naar de kerk. Dit was een uur lopen langs de ringvaart, dus het was een aardige dagvulling. Later bedacht ze dat het niet uit fanatisme was dat ze naar de kerk moesten, maar meer uit praktische overwegingen: dan waren ze allemaal tenminste van de vloer!



Het spirituele heeft altijd deel uitgemaakt van haar leven. Op 30-jarige leeftijd ging ze veel lezen en kwam ze ook in aanraking met de oosterse filosofie en ontdekte de reïncarnatie. Dat was voor haar een eye-opener, want het gaf haar antwoord op de vraag: “Wat doe ik hier eigenlijk.” Tegenwoordig hangt ze ook het boeddhisme aan, maar eigenlijk haalt ze overal wat uit. Ze komt ook graag in de Witte Kerk. Rikie is in totaal vier keer naar Lourdes geweest. De eerste keer weet ze nog goed te herinneren. Ze ging er enigszins sceptisch heen, maar toen ze bij de grot aankwam en Maria zag stroomden de tranen als vanzelf.

Het verzamelen geeft haar vastigheid. Waarschijnlijk komt dat omdat ze als kind dat gevoel nooit gehad heeft: tussen 21 broers en zussen viel ze niet op, ze had zelfs geen eigen plek aan tafel. Vader en moeder waren altijd druk.

Ze verzamelde en verzamelt van alles: steentjes, spijkers, sigarenbandjes, postzegels, houten speelgoed, pieppoppen, bidprentjes, en elke verzameling begint met één exemplaar waarvan ze de schoonheid ziet. Haar huis is gevuld met verzamelingen. Prominent in haar kamer staat de verzameling Mariabeeldjes, waar ze zelf het volgende over zegt:

“Toen ik bijna 7 was zei mijn moeder: “Zo gauw jij je eerste communie gedaan hebt, mag je als bruidje mee op bedevaart naar Maria”. En zo geschiedde! Toen ik 7 jaar was ging ik met mijn moeder naar Heiloo. Vanaf die dag is Maria altijd in mijn leven gebleven. Niet fanatiek, en ook niet altijd bewust, maar ze was en is er altijd! Zoals ze er bij veel mensen is. Ik ben naar Lourdes, Kevelaar en naar Maria-vieringen geweest.




Nu de beeldjes. Het begon, zoals bij alle verzamelingen, met….1! Krijgertjes, rommelmarkten, kringloopwinkels, ik kan er geen weerstand aan bieden.
Eenmaal per jaar gaat alles onder de kraan, en schoon is ze weer. Ik heb o.a. beeldjes uit de Filippijnen (van mijn priesterbroer Jan), uit Zuid-Afrika (van Nina Bemelman, die net is verhuisd), van mensen die ik tegen kom op straat. Ik geef ook wel eens wat weg, al vind ik het zelf nog zo mooi! Dit onder het motto: ‘Alles wat je deelt wordt meer’.”




Tekst: Rikie van Leeuwen en Janneke Wagenaar & foto’s: Ans Geerlings