donderdag 19 februari 2015

vrijdag 6 februari 2015

Komt luisteren!

Het is een gok; kort voor dar de carnaval losbarst in ons dorp aandacht vragen voor een evenementje daarná.... We beloven dan ook dat we er over twee weken wéér uw aandacht zullen vragen, maar we kunnen niet wachten:

 


vrijdag 27 februari 2015

Wat je verhaalt......

ontmoetingen met Noordwijkerhouters van verre

19.30 zaal open. Entree 5,- incl. hapje en drankje in de pauze
Kaarten verkrijgbaar bij Boekhandel Wagenaar en van Halem naast de kerk.


 
Het wordt een bijzondere avond, met muziek, interviews, hapjes en drankjes. Maar bovenal de mooie verhalen & bijzondere ervaringen van dorpsgenoten die hier terecht kwamen. Vanwege werk,vanwege de liefde, op de vlucht... er zijn zoveel redenen waarom mensen uiteindelijk terecht komen in ons dorpje achter de duinen. Hoe ís het om hier te komen? Wat valt het meeste op aan Noordwijkerhout als je vers binnenkomt? Hoe zijn de Noordwijkehouters tegen nieuwelingen, en wat dragen zij bij aan ons dorp? Bent u ook zo nieuwsgierig naar onze eigen 'import'? Hebt u zo vaak op het punt gestaan om iemand aan te spreken, maar kwam het er niet van? Dit is het moment. Tijdens een ontspannen avond kunt u luisteren naar 4 van deze prachtmensen die hún ervaring over Noordwijkerhout met u delen. Maar dat is niet alles; er is muziek, er zijn hapjes er is een drankje en ruimte voor persoonlijke ontmoetingen.

Lees mee op dit blog, meer informatie volgt -na de carnaval ;)-


maandag 5 januari 2015

Een nieuw jaar....

Lieve vrienden, vrijwilligers en belangstellenden, namens het gehele bestuur van Stichting vrienden van de Witte Kerk: een heel gezond en voorspoedig 2015! 

Het bestuur kijkt terug op een mooi jaar. We hebben fijne evenementen georganiseerd, met het Valentijnsconcert en Kids Culinair als hoogtepunten. Het was geweldig om in het vroege voorjaar de resultaten te zien van de bollenplantactie rond de kerk en we hebben met veel plezier op de braderie gestaan en een schildersfeest georganiseerd. Al met al resulteerde dit in november in een eerste bijdrage aan het onderhoud van de kerk van 2000,- euro. 
Daarvoor willen we u allen hartelijk danken. Wanneer de nieuwe pannen op het dak gelegd worden dit jaar kunnen we allemaal trots omhoog kijken!

Het onderhoud van de Witte Kerk is natuurlijk een doorlopend verhaal. Onze bescheiden bijdrage wordt zeer gewaardeerd, maar de kerk is er niet mee gered. Daarom zetten wij als Stichting de schouders onder 2015 en gaan door met de fundraising. 

Het eerste evenement dat we dit jaar organiseren valt in de categorie 'ontmoetingen'. Op vrijdagavond 27 februari nodigen wij u uit om kennis te maken met een aantal Noordwijkerhouters die 'van verre' komen. Zij vertellen die avond hun verhaal. Hoe kwamen ze hier terecht? Hoe bevalt Noordwijkerhout en wat hopen zij van de toekomst hier te maken? Het wordt een bijzondere avond met een hapje en een drankje. Meer informatie volgt snel op deze site, houdt u 27 februari vast vrij!

maandag 10 november 2014

Schildersfeest in Witte Kerk geslaagd!

"Kunst in hoger sferen" was een groot succes afgelopen zaterdag. Twaalf kunstenaars, een handjevol vrijwilligers en zeker 250 bezoekers.... als je die mensen samen met een hoop mooie schilderijen en een grote pot koffie in de Witte Kerk bijeenbrengt, komt er een razend gezellige middag uit. Blijkt nu. Onze dank gaat in eerste instantie uit naar Leontine van der Klugt die (alweer!) een van onze activiteiten tot een groot succes heeft gemaakt. Onze vrijwilligers zijn onbetaalbaar. Sommigen kwamen alweer voor de tweede keer opdraven en zonder hen zijn wij als bestuur nergens. Ook aan hen veel dank.






Gelukkig waren er ruim 250 bezoekers die ons idee ook leuk vonden ;) en met elkaar is er weer een leuk bedrag van een paar honderd euro bijeengebracht dat ten goede komt aan het onderhoud van de kerk. Dank nogmaals aan allen.

Binnenkort maakt de Stichting op deze website bekend welk onderdeel van de kerk dankzij uw steun onderhouden gaat worden.


woensdag 5 november 2014

8 november: Kunst in hoger sferen!

Aanstaande zaterdag 8 november is van 12.00 uur tot 17.00 uur de Witte Kerk in Noordwijkerhout letterlijk volgepakt met kunst. Op verzoek van onze Stichting heeft Leontine van der Klugt aan twaalf van haar kunst-collega's gevraagd om een mini tentoonstelling te geven van hun werk. Ze schilderen 'live' en verkopen ook hun werk. kom vooral even kijken naar deze bonte verzameling van talenten.

Hans Bonte uit Leiden is een van de schilders die gehoor heeft gegeven aan haar uitnodiging en hij komt exposeren. Wie naar een van zijn portretten kijkt kan zo maar het gevoel krijgen dat er wordt 'terug gekeken', zo raak is soms de blik in de ogen van de geportretteerde getroffen.


Het werk van Aletta van Leeuwen is weer van een heel ander orde. Zij vindt het juist, als inwoner van de Bollenstreek een vanzelfsprekendheid om de natuur en de bloemen vast te leggen...








Piet van der Ploeg is een van de weinige iconisten die ons bekend is. hij heeft zich toegelegd op een wel heel bijzondnere tak van sport, het icoon schilderen. Volgens eeuwenoude technieken werkt hij, met ei en pigment op panelen die al sinds de dertiende eeuw op dezelfde manier worden vervaardigd. Een icoon, de afbeelding van een heilige is overigens pas een icoon als deze ook wordt gewijd. Bent u benieuwd naar zijn werk, hij is aanwezig zaterdag en vertelt graag over zijn werk. Net als Ellen Gozeling die cursussen geeft in verschillende meditatieve tekentechnieken, en Els van Meurs en Sjaak van Wieringen die allemaal niet alleen exposeren, maar ook live werken.

Zaterdag 8 november, van 12.00 tot 17.00 in de Witte Kerk in het centrum van Noordwijkerhout. Toegang is gratis!

Wilt u weten wie er verder exposeren, kijkt u dan naar de eerdere berichten op dit blog, of nog beter; kom langs zaterdag!

dinsdag 7 oktober 2014

Kunstenaars in de Kerk op 8 november

Op zaterdag 8 november zal een twaalftal kunstschilders werk exposeren in de Witte Kerk. Niet alleen tonen zij dan hun werk, ze zijn ook echt zelf aanwezig en zullen ook aan het werk zijn. Een unieke gelegenheid om met henzelf en met hun werk kennis te maken. Om u alvast een beetje op te warmen voor dit evenement een korte introductie van een aantal van hen:

Erna Schenk is voor de Noordwijkerhouters geen onbekende.



Zij schildert al jaren en is in het verleden ook te zien geweest tijdens het schildersfestival 'Monmartre', vorig jaar exposeerde zij in het gemeentehuis. De Witte Kerk komt regelmatig in haar werk terug.  Haar schilderijen zijn helder van kleur, origineel van invalshoek en toveren vaak een glimlach op het gezicht van de kijker. 

Nel Huurman maakt gouaches en aquarellen. 


Ook mevrouw Huurman zal tijdens 'Kunst in Hoger Sferen' haar opwachting maken. 


Ada van Werkhoven komt uit de bollenstreek. Ze geeft workshops en exposeert regelmatig in de regio. Ze schildert niet alleen maar maakt ook ruimtelijk werk, bijvoorbeeld keramiek. Het vangen van het licht is wel een terugkerend thema in haar werk, wat goed te zien is in de schilderijen die ze buiten maakt.



Lucette Tros komt uit Leiden, waar ze werkt aan een ouvre tekeningen en schilderijen die 'stof tot nadenken'geven. Letterlijk vaak, want ze beeldt vaak kledingstukken uit. Een knoop in een bol wol, een ogenschijnlijk neergegooide blouse... Niet alleen voor wie van strijken houdt!



Rian Verbeek is kunstenaar en galeriehoudster uit Noordwijk, waar ze ook regelmatig workshops geeft. Ze schildert in een heldere, ongecompliceerde stijl. De ondergrond die ze gebruikt is tegenwoordig vaak steigerhout, wat een heel eigen signatuur aan haar werk geeft. Door het jaar is haar werk te zien in SteigerART in Noordwijk, voor de gelegenheid verkast ze voor één middag naar de Witte Kerk.


We hopen graag tot ziens op 8 november!



Kunstenaars bekend!

Met trots presenteren wij u de namen van de kunstenaars die op 8 november aanstaande komen exposeren in de Witte Kerk. Deze bonte groep is bijeengebracht door 'vriend van het eerste uur' en lokaal bekend kunstenaar Leontine van der Klugt. Zij is er in geslaagd om een 12-tal kunstenaars bijeen te brengen die voor u gaan schilderen en hun werk zullen exposeren. Dit zijn ze in willekeurige volgorde:

Erna Schenk, Hans Bonte, Nel Huurman, Ada van Werkhoven, Lucette Tros, Rian Verbeek, Kirsten de Rooij, Aletta van Leeuwen, Piet van der Ploeg, Els van Meurs, Ellen Gozeling en Sjaak van Wieringen

Deze kunstenaars gaan van ´Kunst in Hoger Sferen´op 8 november aanstaande een groot succes maken.  Komt dat zien, komt dat zien!