maandag 26 november 2018

Cora en Eef Vliet Vlieland – zeeppoeders en scheerspullen

Terugblik tentoonstelling “Ode aan de verzamelaar!”
Zeeppoeders
Al heel lang verzamel ik oude pakjes zeeppoeder. Ze moeten gaaf zijn, Nederlands fabrikant en vooral ‘nieuw’ zijn. Ik ben gek op oude kruidenierswinkeltjes die we graag bezoeken. Al die oude verpakkingen, vaak zo grappig en mooi. Ik ben er verliefd op.

Het begon met het traditionele pakje Persil. Al heel snel ontdekte ik dat er heel veel soorten zeeppoeder bestaan. De kreten erop, waarop vooral wordt verteld hoe wit de was wel niet zal worden en hoe schoon! Ik ben er gek op.



Dan die prijzen van toen! Ik ben ook zeer verbaasd dat er nog zoveel pakjes in omloop zijn. Die hebben de oorlog doorstaan, waarin zo gebrek was aan alles. Het pakje Omo heb ik nog niet zo lang. Ik heb er lang naar gezocht, want mijn Oma had altijd Omo. Voor mij zijn dat bevestigingen van een vroeger tijdperk.


Intussen heb ik ruim 50 Nederlandse pakjes en ik ben nog steeds niet volledig. Zo heeft Castella heel veel kleuren pakjes en geven fabrieken hetzelfde merk in een andere verpakking uit. Uiteraard heb ik ook diverse pakjes stijfsel en harde blokken zeep, een zeepklopper, water-bevochteraar voor de strijk, wasmachineverf en de Imi en andere schuurmiddelen kunnen niet ontbreken.


Scheerspullen
Wij zijn beiden erg enthousiast geraakt van het verzamelen van oud verpakkingsmateriaal van winkel-artikelen. Daarom vinden we het ook heel erg leuk om door Nederland te trekken, en overal oude winkeltjes, musea en dergelijke te bezoeken. We vergapen ons aan oud verpakkingsmateriaal.
Als je eenmaal verzamelaar bent, en dat virus hebben we beiden, kom je nog eens ergens en zie je nog eens wat. Zo kwamen we in een antiekwinkeltje en zagen we vele scheerkommetjes met nummertjes erop. Je had vroeger bij de kapper namelijk je eigen scheerkom. Wij kochten er één (spijt als haren op ons hoofd) en kozen nummer 11, omdat wij uit de carnaval wereld komen. Dat is nou de ellende met verzamelaars, ze kunnen niet ophouden. Er kwam snel een mes, diverse scheerapparaten, originele verpakkingen scheermesjes, blikjes scheerstaven, scheer-spiegels, kwasten enz. enz. We vinden het niet leuk om via marktplaats wat te kopen. Een enkele keer doen we dat wel, maar de kik is: door Nederland reizen, winkeltjes vinden, lekker snuffelen en dan een vondst doen. 

We vinden het heerlijk om weer iets nieuws te vinden voor onze verzamelingen, maar dat wordt steeds moeilijker. Veel winkeltjes doeken op, en beurzen vinden we niet echt leuk. Voor ons geldt: originele gesloten verpakkingen en Nederlandse artikelen. We hopen nog lang te mogen snuffelen.

Tekst & foto’s: Cora Vliet Vlieland